Tuesday, July 6, 2010

Jalan-jalan Sydney.....

Tuesday, July 6, 2010
Emm.......second day kat Aussie....memang not bad....yang bad nye aku sejuk giler nk mati.....serius...xpenah aku alami sejuk camnie,....genting pun xsjuk camnie,....anyway...ape yg memeranjatkan aku untuk pagi pertama di rantau orang adalah.....kete sewa yang aku dan isteri sewa kat airport....kete tue kitaorg kene park kat luar garage...since tuan umah pakai garage tue....kete tue....awal pagi....frosty.......berselaput ngn ais.....memang sejuk....kalau kikis air batu kat kete tue leh la wat ABC....kire memang sejuk giler menjelang pagi....setakat nie yang  aku tgk,paling tinggi suhu naik pun 14Celsius.....xlebih dari tue....tue kire matahari naik tue,....

Anyway, untuk 2nd day nie, isteri ku plan untuk ke Sydney.....Sydney memang terkenal ngn Opera House nye...jadi memang peluang aku nk bergambar antara landmark famous kat Sydney nie...awal2 pagi kene grak...sebab ikut planning, naik kete sampai stesen keretapi,pas2 naik train ke Sydney.....Syydney kire cam KL la kat Msia,...masuk kete dlm town..nak parking susah,.....jadi senang naik train.....perjalanan nak ke stesen keretapi nie agak jauh...and  isteriku dah pun plan perjalanan yang akan melalui beberape tempat yang cantik dan menarik...but...sedikit jauh la...anyway..sepanjang perjalanan tue..memang  aku bersyukur dapat berjalan  di atas bumi Allah ini....dan dapat jalan2 kat cni....sebab sgt2 indah pemandangan yang aku tgk...dan Alhamdulillah..aku dapat gak snap a few picture utk tatapan sume....sile tgk FB ek......

Perjalanan aku dan isteri ke stesen keretapi tue,kitaorg gunekan Google Map yang aku print b4 datang ke Aussie...membantu la sedikit sebanyak....but end up aku dan isteri berpusing2 tempat yang same....dan memang xmembantu google map tue...last kitaorg follow je signboard ke Sydney...and end up jumpe signboard nk ke stesen keretapi tue....and utk pengetahuan sume...perjalanan tue memakan mase 5jam.....campur sesat sume2 tue....then kitaorg pun naik la train ke Sydney...naik train lak amik mase dalam 40minit cam tue.....

Then dah smpi kat Stesen Circular Quay, kitaorg smpi kat Sydney....dekat gak la ngn Opera House tue....smpi2 je kitaorg amik gmbr sekejap kat stesen feri tue...then kitaorg jalan kaki ke Opera House....dapat gak shoot beberape gambar since hujan renyai2....then aku nmpk sekumpulan seagull.....mintak2 makanan kat org yang makan kat bench tepi jalan....perangai diorg xubah cam monyet kat bukit melawati...hahahahaha!!!tapi diorg memang lawa.....burung yang berbulu smart.....anyway,pas amik gmbr kat Opera House.....naik feri ke Darling Harbour...kat ctu kitaorg nak gie Paddy's Market yang ade jual souvenir yang murah2....feri kat cni mcm feri kat langkawi...bukan yang cam kat penang smpi kete leh masuk tue...nie orang2 je....anyway lepas smpi kat Darling Harbour, kitaorg cari la kat mane market tue....signboard xde pulak,...jadi payah carik....seb baik jumpe visitor's information center...kitaorg ty la kat mane market tue....memang kitaorg stg salah hari....market  tue bukak rabu smpi ahad.....hahahhaha....dengan hati hampa...kitorg jejalan la kat ctu2 je.....but end up kitorg ade naik ferris wheel....ala2 Eye on Msia....pas2 dekat ngn ferris wheel tue ade Chinese Garden....kire tempat tue didirikan hasil kerjasama orang Chinese ngn Sydney.....

Pas amik gmbr dlm garden tue...kitaorg pun nk beransur balik...oww...terlupe lak....sebenarnye,kitaorg patut dtg Sydney mlm....sebab kat Opera House diorg ade wat show...so,kitaorg miss la show tue nnti....anyway,kitaorg jln2 dlm town Sydney nk carik Town Hall railway station.....stesen nie terletak bawah tanah...jadi susah nk detect kat mane..wlaupun kitorg dah ty direction ke ctu....lepas dah jln2 jumpe gak stesen tue...pas dah naik train,dlm train kitorg solat...xjumpe tempat nk solat kat Sydney tue....lepas dah smpi kt stesen Sutherland...mase tue kul 5lebih...dah gelap cam kul 7 tau.....kitorg amik kete,isi minyak...and blk....rancangan asal...nk stay kat memane motel dan esok blk....tapi aku ckp ngn isteri...nk blk umah....and kitorg just follow jln blk td blk....and menggunakan Google Map,kitorg sesat wat kali ke brape ntah....lepas dah calculate budget...kitorg decide better beli GPS rather than tinggal kat motel and tunggu cerah baru blk....kitorg dah kire sesat dah pun...jadi kitorg singgah satu kedai,yang kebetulan tutup lambat....kebiasaan kat cni kul 4 or 5 dah tutup dah....kitorg beli la GPS.....Garmin Nuvi.....nmpk murah kat cni...tapi kat Msia mahal la.....cam biase.....pas2 dah beli GPS...memang senang la....laju je aku bawak kete smpi ke Canberra....

Tapi kitorg xtrus blk.....kitorg gie umah Uncle Lan dan Aunty Anoi....die nie kire orang Msia yang duduk agak lame gak kat cni....dlm 25 tahun....jadi diorg nie memang selalu bantu rakyat Msia...student Msia...yang baru smpi Aussie....jadi aku berpeluang la jumpe org yang penah tolong isteri aku mase die baru smpi cni....memang friendly orang nye,...aku dan isteri dinner kat umah die....xde la nk kate dinner ...dah lewat sgt pun...supper la....then lepas dah bersembang sume, aku pun grak la balik....memang memenatkan...tapi dlm mase yang same menyeronokkan....pegi gune kertas....balik dah ade Garmin....hahahahhaha!!!ape2 pun,utk aku,pengalaman nie akan aku ingat smpi bile2....and mungkin aku akan wat mcmnie gak....tapi kat umah sendiri.....MALAYSIA......

Till  we meet again...............

0 comments:

Post a Comment

 
TrUe LiFe © 2009. Blog Skins Design by Pocket |